Går du i tankar om att starta ett eget företag? Det finns bara ett sätt att göra det på – och det är att göra som Simon säger.
Att starta eget företag är ett stort steg att ta och det gäller att göra så många rätt som möjligt för att skapa en lönsam verksamhet. Genom att lyssna på Simon, som tagit fram de mest effektiva guiden för detta, kommer du ta dig närmare en dröm om att livnära dig på ett eget företag. Dessa fem steg kommer att presentera hur du ska gå från det idéstadie du är i nu till att få ett framgångsrikt varumärke.
Inget företag utan en affärsidé
Det är dags att formulera din idé för att andra ska kunna ta del av den. Din affärsidé är det underlag du kommer använda när du ska presentera hela din verksamhet för potentiella investerare och banken. Se till att underlaget svarar på är vad är det du ska göra, hur ska du göra det och varför ska du göra det – då säkrar du finansiering och att din verksamhet blir verklighet.
Analysera marknaden
När en ny idé ska annonseras på en marknad gäller det att vara förberedd. Först och främst ska du analysera den marknad du vill synas på och hitta vad det finns för möjligheter och utmaningar. Använd sedan resultaten för att matcha dem med dina personliga förutsättningar. I fall där du känner att du inte räcker till, nå ut till dina kontakter och sök stöd eller rådgivning för att ta dig vidare.
Finansiering
Du måste spendera pengar för att tjäna pengar för att starta ett eget företag är inte gratis. Det första som kostar pengar är att överhuvudtaget teckna firman och beroende på vilken bolagsform du tecknar kan det kosta från 0 kronor till 50 000 kronor. Med ett bolag tillkommer även utgifter, och förhoppningsvis en hel del intäkter – som båda två ska bokföras. Se till att ha ordentlig koll på bolagets ekonomi för att slippa hamna efter och ta hjälp utifrån om så skulle behövas.
Dags att synas och höras
När du stabiliserat dig i din affärsidé och känner dig bekväm är det dags att få andra att känna sig lika trygga. Få ditt företagsnamn att synas och höras med hjälp av kontakter och marknadsföring. Bygg en egen hemsida som du kan sprida och se till att synas i sökmotorer och på andra plattformar där din målgrupp finns.