tv

Få företaget att synas med reklamfilm

Marknadsföring är bland det viktigaste för att ditt företag ska synas och nå ut till allmänheten med sitt budskap. Det finns många olika sätt att marknadsföra dig på men ett klassiskt sätt som fortfarande når ut till en bred skara är genom reklamfilmer.

Reklam finns i princip överallt omkring oss till exempel i TV, radio, tidningar, datorspel och på nätet. När du ska marknadsföra ditt företag är det bra att kombinera reklam i flera olika kanaler, detta kan du till exempel göra genom att spela in en reklamfilm. När man säger reklamfilm kanske du endast tänker på det som kommer mellan programmen på TV men nuförtiden är det så mycket mer än bara ”Tv-reklam”. En reklamfilm kan bland annat visas på YouTube, sociala medier och digitala annonstavlor i kollektivtrafiken. Med andra ord är detta ett effektivt sätt att nå ut på.

Anlita ett produktionsbolag för professionella filmer

tvDu kanske har många bra idéer på reklamfilmer men har du inte det så behöver du inte oroa dig. Anlita ett professionellt produktionsbolag som hjälper dig komma på en slående reklamidé samt hjälper dig med all produktion runt omkring som casting och filmning. Du hittar till exempel flera byråer för filmproduktion i stockholm, Göteborg och Malmö. Ett produktionsbolag har även koll på regler och lagar som gäller reklam och marknadsföring som marknadsföringslagen som ska skydda mot vilseledande och aggressiv reklam.

Vad gör en reklamfilm bra?

Vad som är en bra reklamfilm är ju i sig förhållandevis subjektivt men det finns många gemensamma nämnare i reklamfilmer som har blivit populära. Några egenskaper som en reklamfilm bör ha är följande:

  • Minnesvärd. Om din reklamfilm blir ihågkommen finns det en stor chans att även ditt företag blir ihågkommit.

 

  • Väcka känslor. För att en reklam ska bli minnesvärd bör den väcka känslor på ett eller ett annat sätt. Detta kan du till exempel göra genom komedi så att den som tittar börjar skratta eller genom sorgsenhet.

 

  • Underhållande. En reklamfilm får gärna vara underhållande då har budskapet lättare för att nå ut. Kan tittarna få skratta kommer de må bättre och lusten att köpa kommer att öka.

 

  • Relevant. En reklamfilm måste höra samman med sitt budskap och med varumärket. Annars kommer tittaren bara att bli förvirrad och glömma bort reklamen.

 

  • Tydlig avsändare. En reklamfilm bör ha en tydlig avsändare så att de som ser reklamen vet var de ska vända sig för att få tag i den produkt eller tjänst som du marknadsför.

sociala medierKombinera reklamfilmen med annan marknadsföring

En reklamfilm är ett ypperligt sätt att nå ut på men det är en bra idé att kombinera din marknadsföring med andra typer av reklam. Idag är sociala medier ett populärt sätt att nå ut på. Är du aktiv och lägger ut bra inlägg ofta här kan du få upp ett högt antal följare. Även om du ska marknadsföra ditt företag bör du ändå vara personlig för att kunna nå ut till folk. Du kan även satsa på ren konverteringsmarknadsföring som Google ads och Facebook ads.